Voćarstvo u Srbiji – povećanje površina pod plantažama voća je znak da proizvođači pronalaze put do ostvarenja profita uzgojem voća. Ulaganja po hektaru su velika, 15 – 30.000 eura i zato je potrebno uraditi analizu tržišta, uporediti troškove i prihode, analizirati konkurenciju … Sledeći tekst SWOT analize Vam može pomoći – autor je Zorica Zdravković, savetodavac za agroekonomiju.
Snage:
– Dobro zemljište i klimatski uslovi za useve, voće i povrće
– Duga tradicija u ratarskoj proizvodnji i proizvodnji voća i povrća
– Proizvodnja koja nije GM
– Dovoljno izvora vode za navodnjavanje
– Dostupna radna snaga
– Razvijena proizvodnja semena
– Biološka raznovrsnost
– Postojanje različitih sorti gajenih biljaka
– Velika konkurentnost ostalih useva i povrća na regionalnim tržištima
Slabosti:
– Slaba vertikalna i horizontalna veza sa domaćim tržištem;
– Smanjena konkurentnost na stranim tržištima
– Nedovoljna organizovanost proizvođača
– Mali broj proizvođača sa intenzivnom proizvodnjom i modernom tehnologijom okrenutih prema tržištu
– Mali udeo prerađevina u izvozu
– Državna podrška na niskom nivou
– Rascepkano korišćenje zemljišta
– Nizak nivo tehničke i tehnološke opreme (sušenje i čuvanje useva, postrojenja za pakovanje, hlađenje voća i povrća, itd.)
Mogućnosti:
– Unapređenje i organizacija domaćeg tržišta
– Spremnost potrošača da koristi domaće proizvode
– Pristup stranim tržištima
– Osnivanje organizacija proizvođača
Pretnje:
– Ograničenja u pogledu cene
– Dug vremenski proces dobijanja građevinskih dozvola
– Nezavršen proces za legalizaciju izgradnje u nekim selima i gradovima
Dobro poznavanje rezultata SWOT analize u pomenutom sektoru omogućava potencijalnim korisnicima finansijskih sredstava, kao i svim ostalim činiocima bitnim za realizaciju IPARD programa, bolje definisanje ciljeva, jačanje snaga i mogućnosti, eliminisanje ili smanjenje slabosti i pretnji.

No comments:
Post a Comment